A Könyvtár története

 

A könyvtár jelenlegi vezetője: Dr. Juhászné Belle Zsuzsanna 1986 óta az iskola főállású könyvtárostanára. Szakirányú egyetemi végzettséggel és főiskolai tanári képesítéssel (magyar- ének szak) rendelkezik.

Az Erdey-Grúz Tibor Vegyipari Környezetvédelmi Szakközépiskola közel 60 éve működik a város szívében. Alapításakor külön könyvtári helyiség nem volt az épületben, a földszinti tanári szobában zárható szekrényekben helyezték el az elsősorban - adományokból származó könyveket. Kölcsönzésükkel Dr. Simay Attiláné magyar szakos tanárnő foglalkozott társadalmi munkában, javadalmazás és órakedvezmény nélkül. Ez a néhány könyv képezte az iskolai könyvtár alapját. Akkoriban külön tanári és külön diák letét létezett. Ezeknek nagy része ma is megvan (mintegy 360 darab) Többségük a muzeális könyveink közé tartozik. Amíg az iskola az Ipari Minisztérium alá tartozott mindenre - így könyvekre is több pénz jutott és szépen gyarapodhatott az állomány.

A 70-es évek végére a könyvtár kinőtte egykori helyét és egy nagyon szép helyre, az iskola dísztermébe költözött. Ennek 180 m2 -es alapterülete lehetővé tette az állomány tágas, levegős elrendezését.
A szabadpolcos elrendezésűvé vált könyvtárat sok könyvtáros gondozta, Többek között:

 

Az iskola  könyvtárának állománya 15.000 könyvtári egység, a szakirodalom és a szépirodalom aránya 60-40 százalék. Az állomány 90 százaléka szabadpolcon található a duplumok és a kevésbé használt könyvek a galérián, a raktári részben, szabályos raktári rendben helyezkednek el.

A könyvek tartalmát a folyamatosan teljessé váló szakkatalógus és a betűrendes szerzői katalógus tárja fel. Mindemellett a Szirén integrált könyvtári rendszer segítségével  folyamatosan visszük fel a könyvtár állományát adatbázisunkba.  A könyveken kívül kb. 20 féle folyóirat, heti és napilap szolgálja a tanulók és  a tanárok tájékozódását.
A kiemelt gyarapítási szempontok együtt változtak az iskola szakmacsoportjainak   és célkitűzéseinek változásaival. Az ehhez szükséges pénzügyi fedezetet elsősorban az egyre csökkenő iskolai költségvetés biztosítja, de pályázatok és ajándékozások révén is gyarapszik a könyvtár állománya.

Az olvasóvá nevelés  fontos feladatát együtt végzi a tantestület és a könyvtárostanár. Ennek eredményeként a diákok közel 60 százaléka rendszeresen látogatja a könyvtárat. Egy kölcsönző diákra átlagosan 5,3 könyv  jutott az elmúlt években a kölcsönzött könyvekből. Témájukat tekintve elsősorban szakirodalmi könyvek iránt érdeklődnek, de a személyiségük fejlődését befolyásoló irodalmi műveket is szívesen olvasnak.
Az olvasóvá nevelés fontos eszközei a könyvtáros által tartott könyvtárbemutató és könyvtárismereti órák, valamint a szaktanárok által a könyvtárban tartott szakórák, rendhagyó irodalomórák.

A fejlődés mérését szolgálják a bizonyos időközönként az egyes osztályokban végzett "Olvasási szokások" és a könyvtárral való elégedettség felmérése és kiértékelése. A könyvtár segítő hátteret jelent a versenyek, vetélkedők ünnepségek rendezéséhez, lebonyolításához is. A könyvtárban Színjátszó - kör és Könyvbarát – kör működik.
Az osztálykönyvtáros rendszer az osztályok és a könyvtár szorosabb kapcsolat kialakítását szolgálja. A felelősök figyelemmel kísérik a kölcsönzések alakulását és tudósítják az osztályt a könyvtárban zajló rendezvényekről és a frissen érkezett könyvekről Az osztálykönyvtárosok 1986 óta segítik a könyvtáros munkáját. A könyveket és a könyvtárat szerető gyerekekből verbuválódott ez a kis csoport, akik a  szakköri foglalkozásaikon az írás és könyvtártörténet érdekességeivel is megismerkedhetnek. Kirándulásaikon a helyi és az ország jelentős könyvtárait is meglátogatják. A Debreceni Református Kollégium Könyvtára mellett jártak a Debreceni Egyetem Könyvtárában, Zeneműtárában,  a városi Zenei és Benedek Elek könyvtárak mellett eljutottak az új Megyei Könyvtárba is.
Pesti kirándulásaik során ellátogattak az Országos Széchényi Könyvtárban, a Szabó Ervin Könyvtárban és a Budapesti Műszaki Egyetem, Iparművészeti Múzeum könyvtárába is. Hogy az utazás ingyenes legyen és másfajta élvezetben is részük lehessen, ezeket a programokat múzeum látogatással is összekötötték, így eljutottak a Nemzeti Galériába, az Irodalmi Múzeumba és a Hadtörténeti Múzeumba is. A könyvtári munkában való részvételük mindennapos, ők ismerik leginkább a könyvtár állományát, így segítségére tudnak sietni társaiknak. Az Interneten való kutatás segítése érdekében a szakkörökön különböző adatbázisokkal is megismerkednek.

A Nemzeti alaptanterv bevezetésekor fontos szerepet kapott az informatika és emellett a könyvtári informatika kiemelt műveltségi területként való kezelése. A könyvtárismeret oktatása az 1998/99-es tanévben került bevezetésre.
Az iskola tantervének fő sajátossága az, hogy a könyvtár- informatikai ismereteit 4 féléves modulban oktatják. A felvételt nyert  tanulók 9. évfolyamon az első félévben tehetnek szert könyvtárhasználati, információszerzési ismeretekre, amelyek nélkülözhetetlenek lesznek tanulmányaik során minden tantárgy tekintetében. A 10 évfolyamon ismereteik bővítésén túl további keresési stratégiákat  sajátíthatnak el ezeken az órákon.

A könyvtárhasználati ismeretek átadása tantárgyközi feladat is, nem merülhet ki a  könyvtár-informatikai ismeretek átadása során. Ezek az órák nyújtják az alapokat, az információszerzési technikák megismerését, míg a tantárgyakra vár ezen ismeretek elmélyítése, gyakoroltatása, az oktatásban történő hasznosítása.

Az elmúlt években kiemelt feladat volt a tanárok önképzéséhez és szervezett továbbképzéséhez szükséges szakirodalom beszerzése is.
Az iskola technikai dolgozói is rendszeresen kölcsönőznek könyveket

Mindezeknek a feladatoknak a teljesítése a helyi tanterv kidolgozásakor és az oktatás során is a könyvtárostanártól és az érintett területek szaktanáraitól nagyfokú együttműködést kíván.

A jövő feladatait az iskolai könyvtár számára a kerettanterv jelöli ki. A könyvtári -  informatika követelményrendszeréhez alkalmazkodva magasabb szintű szolgáltatásokat kell nyújtania. Ma már gyorsabb az ismeretanyag változása mint a nemzedékváltás, így a legfontosabb feladat a diákok önálló ismeretszerzésre nevelése lesz, hiszen az iskolai könyvtár mindig egy későbbi korszak információszerzésére készít elő.

A könyvtár gyűjtőköre:
A Vegyipari könyvtára más iskolai könyvtárakhoz hasonlóan általános gyűjtőkörű, könyveket (szakkönyvek és lexikonok, tankönyvek valamint szépirodalom), folyóiratokat - és újabban egyéb, nem hagyományos információhordozókat (szoftverek, multimédiás dokumentumok, CD-ROM) is gyűjt.
A fejlődőben lévő számítógépes hátteret kihasználva szeretnének a hagyományos felfogású iskolai könyvtárból korszerű forrásközponttá válni. Ennek érdekében oktatásban és pedagógiai tervezőmunkában felhasználható szoftvereket szeretnének beszerezni, amelyeket a tanárok és a diákok számára hozzáférhetővé tennének, de emellett igyekszünk a legkorszerűbb pedagógiai információkat is hozzáférhetővé tenni.
Az audiovizuális dokumentumok (DVD - és hangkazetták, hanglemezek) is a könyvtár gyűjtőkörébe tartoznak, de helyileg nem találhatóak meg a könyvtárban így jelenleg csak a cédula katalógusok segítségével szerezhetnek információkat a felhasználók az audiovizuális dokumentumainkról.

 

Tárgyi feltételek:

Van számítógép a könyvtárban, ami szövegszerkesztésen kívül Internetezésre is használható. Az Internet használatára a könyvtáron kívül a számítógépes teremben is lehetőség van, így a fontos adatbázisokhoz ott is hozzáférnek a tanulók. Több és nagyobb kapacitású a számítógépre lenne szükség  a könyvtárban. Sajnos a könyvtár olvasótermében tartott tanítási órák miatt korlátozott a könyvtárhasználat és kevés a  multimédiás eszköz a megfelelő prezentálásra pl. (laptop, projektor stb…) Szükség lenne új bútorzatra mivel a jelenlegi az évek során elhasználódott. A bővítési lehetőségek hely és pénzhiány miatt halasztódnak , pedig a tartós és az ingyen tankönyvek számának megnövekedése ezt indokolttá tenné újabb raktári egység kialakítását.


Osztálykönyvtárosok 2007-2008:

9/A Gazsi László - Rost Enikő
9/B Varga Alexandra - Árgyelán Anna
9/C Bégányi György - Majóczki Ferenc
9/D Kovács Krisztina - Gulyás Erika
9/E Egeresi László

10/C Gáti Anita
10/E Haramura György

11/A Papp Viktória
11/B Rideg Beatrix
11/C Tóth Henrietta
10/D Laza Alexandra
11/E Zakor Emese